Rationele en emotionele veiligheid
Ieder mens heeft recht op een prettige en veilige werkomgeving. Met regels, procedures en bewustwordingscampagnes zetten bedrijven zich in voor veiligheid voor iedereen. Het doel is het terugdringen van het aantal onveilige situaties met minder incidenten (verzuim,...
Wat goed leiderschap met je lijf te maken heeft
Het herkennen en inzetten van je gevoel als leider is voor de meeste van ons een onbekend terrein. We voelen wel dat er iets niet klopt in een groep of organisatie, maar wat moeten we daar concreet mee? Hoe benut je je onderbuikgevoel in een passende en effectieve...
Bespreekbaar maken wat je dwars zit
Hoe maak je bespreekbaar wat je wilt en zorg je dat de kans op gedoe vermindert. Want het is niet alleen jouw reptielenbrein wat aan gaat, op het moment dat je feedback geeft of ontvangt, maar ook die van de ander. Wat de kunst is van goed bespreekbaar maken wat je...
Wat je kunt doen als er ruzie dreigt
Als de leden van een eilandjesteam willen verder groeien, is het nodig dat ze contact met elkaar maken. Dat het team zich uitspreekt over relevante onderwerpen en stelling durft te nemen. Ook als dat zorgt voor een conflict. Er zijn conflicten nodig om duidelijkheid...
Waarom iedereen met zichzelf bezig is
Als mensen die elkaar niet kennen samen in een team terecht komen onderzoeken ze eerst hoe het staat met de veiligheid binnen het team. Kan ik zeggen wat ik denk? Mag ik mezelf zijn? Wie is de leider en naar wie moeten we luisteren? Het team is een verzameling...
Waarom de onderstroom zo belangrijk is in transformaties
In een verandering zijn een bovenstroom en een onderstroom belangrijk. De bovenstroom staat voor de harde kant van de organisatie; de zichtbare zaken zoals de visie, strategie, doelstellingen, te behalen resultaten, de structuren, werkprocessen enzovoort....
Verandering is een proces en niet een gebeurtenis
Veranderen van binnenuit, transformatief veranderen, duurzaam veranderen. Wat betekenen die termen eigenlijk? Transformatie heeft te maken met dingen anders zien. Zolang mensen het niet zien en het niet voelen krijg je geen verandering van binnen. Dus als je echt...
Wat je als leider kunt vragen aan je medewerkers
Naast het uitdragen van je eigen ‘waarom’ en het kennen van je belangrijkste drijfveren, gaat het je ongelooflijk helpen als je de drijfveren van je mensen leert kennen. Regelmatig een check-in houden met de mensen in je team is een mooie manier om medewerkers te...
Waarom lange termijn acties niet worden opgepakt
Als verankering van het duurzaam verbeteren van de organisatie niet slaagt, blijft het bij een korte termijn verandering aan de oppervlakte. De organisatie komt niet tot de diepgaande cultuurverandering die nodig is voor een blijvende verbetering, kosten van...
Waarom gestandaardiseerd werken de sleutel tot succes is
Binnen een organisatie die de basis op orde heeft bestaat er een sterke visie en ambitie dat medewerkers veel meer getraind en opgeleid moeten worden. Wat je prestaties in de weg staat zijn te veel ongetrainde en onbekwame mensen aan de lijnen. Dit resulteert weer in...