Wat je kunt doen als er ruzie dreigt

17 mrt 2021 | Gedrag

STICC wat je kunt doen als er ruzie dreigt

Als de leden van een eilandjesteam willen verder groeien, is het nodig dat ze contact met elkaar maken. Dat het team zich uitspreekt over relevante onderwerpen en stelling durft te nemen. Ook als dat zorgt voor een conflict.

Er zijn conflicten nodig om duidelijkheid te krijgen over bijvoorbeeld richting en visie. Daaruit volgt doorgaans het maken van afspraken, een belangrijk moment in de ontwikkeling naar een topteam. Typisch aan een systeem in deze fase is dat het moet gaan zoals ík het wil, verschillen houden we lekker buiten de deur. Dus ook binnen het team. Hoe herken je een team in de strijdfase? Welk gedrag is typisch?

• Meer onderlinge interactie
• De eigen zin proberen door te drijven
• Ja-maar (met een felle ondertoon)
• Zichzelf of anderen beschuldigen of zich juist terugtrekken
• Conflicten: we doen net of ze er niet zijn
• Bondjesvorming (wij-zij): aansluiten vindt plaats alleen binnen de bondjes
• Afreageren, sarcasme, oordelen, overtuigen
• Kritiek leveren op elkaar of de manager
• Onuitgesproken meningsverschillen

Rol van de leidinggevende

Een leidinggevende kan er maar druk mee zijn. Rennend van het ene incident naar het andere, aan het bemiddelen, aan het sussen. Of ineens zelf een partij geworden in het onderlinge gedoe. Kenmerkend aan ineffectief gedrag voor een leidinggevende in deze fase is om erg te gaan sturen op de inhoud, en doen alsof het onderlinge gedoe er niet is.  Belangrijk is dat een leidinggevende juist coacht op conflictvaardigheden, oftewel teamleden zelf conflicten leert oplossen. Helder feedback geven, behoeften uitspreken, toestemming vragen om een voorstel te doen en het team leren aansluiten, zijn ook belangrijke vaardigheden voor een leidinggevende in deze fase. Hierdoor zal het team als geheel volwassener groeien.

Wat is er onder water?

• Wij hebben de ander nodig, om er zelf beter van te worden
• Er kan er maar 1 gelijk hebben
• Verschillen leiden tot ruzie
• Dat conflict is niet mijn probleem
• Het is aan de leidinggevende om kritiek te geven.

Als facilitator help je een team in deze fase door te werken aan de volgende competenties:

• Feedback geven en ontvangen
• Rollen verhelderen
• Omgaan met conflicten
• Elkaar aanspreken
• Omgaan met verschillen

Wil je weten hoe we hoe dit er in de praktijk aan toe gaat? Luister dan naar de podcast ‘Help! Er dreigt ruzie in mijn team’

STICC Jacqueline Kerstma Blog

 Mijn naam is Jacqueline

Ik help teams en bedrijven met duurzaam verbeteren, door de dagelijkse praktijk te vereenvoudigen en verandering te organiseren.

De echte transformatie in verbeteren lukt met het commitment van de top én het eigenaarschap van de eerstelijns medewerkers.

Via mijn blogs, podcasts en LinkedIn deel ik inspiratie. Je kunt dit artikel zelf in je netwerk delen via de LinkedIn button op deze pagina.

Kijk ook eens bij mijn gratis weggever of plan een gratis strategiegesprek met mij in.

Vraag een gratis strategiegesprek aan om de verbeterpunten binnen jouw organisatie helder te krijgen.

Share This